SZKIFIR Interjú

A modern informatika szerepe a közösségi életben.

Beszélgetés Miskolczy Zoltánnal, a SZKIFIR fejlesztőjével. A rendszerről, amit a Magyar Organizátor Társaság is használ.

Elég összetett rendszerről van szó ahhoz, hogy a legtöbb ember számára tökéletesen érthetetlen legyen: mire jó a SZKIFIR? Te meg tudod ezt egyszerűen fogalmazni?

Igen, sokat gondolkodtam rajta. Eleinte, amikor megkérdeztek erről, tényleg olyan bonyolult magyarázatba fogtam, hogy az illető azt is megbánta, hogy találkoztunk. Persze ilyenkor az ember bosszankodik. Miért nem érti a másik? Szerencsére hamar rájöttem, hogy nem másokban van a hiba. A Magyarországon jelenleg nagyon gyorsan bővülő startup közösségben van egy olyan mondás, hogy: ha nem tudod három szóban megfogalmazni a terméked lényegét, akkor az nem lesz sikeres.

Három szó? Tényleg? Az kicsit kevésnek tűnik.

Igen, ezt én is túlzásnak tartom, de az alapelvvel egyet értek. Ha az emberek nem értik mit csinálsz, akkor hogyan fogják használni?

Hány szóig sikerült lemenni?

Lássuk csak! A SZKIFIR: emberek munkáját összehangoló webes rendszer. Ez öt szó, közel jártam. Megpróbálkoztam a három szóval is, de az még kevesebbet mond: közösségi munkaformáló rendszer.

Nem akarok kötekedni, de szerintem az öt szavas sem mond túl sokat.

Igen, de az már elég ahhoz, hogy mindenkinek beugorjon egy kép, egy elképzelés arról, hogy mi lehet ez. Van, aki előtt megjelenik valami gyár, ahol egy honlap osztogatja az utasításokat ; van, akinek erőforrás menedzselő program ugrik be ; és van, aki például vállalatirányítási rendszer féleségre gondol. Ez már elég ahhoz, hogy az illetőnek felkeltse az érdeklődését, és további kérdéseket fogalmazzon meg. Ha pedig kérdések vannak, akkor már könnyű eljutni a megértésig.

Jól hangzik. Milyen kérdések fordulnak elő?

Meg szokták kérdezni, hogy milyen emberek munkáját hangolja össze. Erre el tudom mondani, hogy bármilyen emberekét. Vannak persze olyan tevékenységek, amelyekben többet, és vannak, amelyekben kevesebbet segít, de nincs olyan munkahely vagy közösség, amely ne tudná hasznát venni. Vagy megkérdezik, hogy milyen módon hangolja össze az emberek munkáját. Erre elmondom, hogy koordinálja a vitákat, csökkenti a nézeteltéréseket, növeli a résztvevők elégedettségét és az egész munkavégzés hatékonyságát.

Ilyenkor persze jönnek a további kérdések: hogyan koordinálja a vitákat ; hogyan növeli az elégedettséget stb. Így néhány perc alatt el lehet jutni oda, hogy az illető átlássa a SZKIFIR lényegét. A könnyebb megértéshez még példákat is szoktam mondani.

Például?

Itt van például a Magyar Organizátor Társaság. A mozgalom honlapját, az organizator.hu-t teljes egészében a SZKIFIR működteti. Ez azt jelenti, hogy a SZKIFIR fejleszti a honlap tartalmát, vagyis rajta keresztül dől el, hogy milyen szövegek szerepeljenek a honlapon. A program korlátlan számú résztvevőnek tud biztosítani regisztrációs lehetőséget, és az ő munkájukat hangolja össze a tartalom fejlesztéséhez. A SZKIFIR-t ezek a résztvevők tudják működésbe hozni azzal, hogy rajta keresztül módosítási javaslatokat nyújtanak be a már fent lévő szövegek bővítésére, tökéletesítésére, vagy új szövegek feltöltésére. Minden módosítási javaslat elbírálásába és tökéletesítésébe belekapcsolja az összes résztvevőt, egy olyan eljárásrendszer keretében, ami vitafórumoknak, szavazásnak, ötletelésnek, tökéletesítésnek, csiszolgatásnak a keveréke. A javaslatok elbírálása során fontos szerepe van a pontszámoknak. Minden résztvevő olyan mértékű beleszólással rendelkezik a döntésekbe, ahány pontszáma van. Pontokat elsősorban közösségi aktivitással, például módosítási javaslatok benyújtásával lehet szerezni. Az kap pontot, akinek a javaslata elfogadásra kerül.

Hogy néz ki egy konkrét módosítási javaslat?

Bemutatom inkább az egész folyamatot egy leegyszerűsített példán keresztül.

Tegyük fel, hogy van egy SZKIFIR-es honlap, aminek összesen három résztvevője van: Tamás, Nóra és Piroska. Tamásnak 100, Nórának 150, Piroskának pedig 70 pontja van. Tamás úgy dönt, hogy bead egy módosítási javaslatot. A honlapon található ez a szövegrészlet: „a szajkó nevű madár gyakran előfordul öreg parkok odvas fáiban". Ezt akarja Tamás arra módosítani, hogy: „a szajkó nevű madár kedvelt lakóhelyei az öreg parkok odvas fái". Beadja a módosítási javaslatot, és indoklásában (ami kötelező) ezt írja: „az eredeti szövegből nem egyértelmű, hogy mit csinál ott a szajkó: lakik, táplálkozik, párzik, stb.". A SZKIFIR értesíti a másik két tagot a javaslat beadásáról e-mailben, illetve személyes belső felületen keresztül. Ha 48 órán belül egyikük sem reagál semmit, akkor Tamás javaslata elfogadásra kerül, és végre kell hajtani a módosítást. Tegyük fel, hogy jelen esetben nem ez történik, hanem az, hogy mind a ketten reagálnak! Nóra nemmel szavaz. Szavazatát azzal indokolja, hogy szerinte így is elég egyértelmű a szöveg és Tamás verziója erőltetetten van megfogalmazva. Mivel Nórának 150 pontja van, Tamásnak pedig csak 100, így abban az esetben, ha a harmadik résztvevő, Piroska nem szavazna a javaslat benyújtását követő 48 órán belül, akkor a javaslat elutasításra kerülne. De esetünkben az történik, hogy Piroska szavaz, mégpedig szintén nemmel. A javaslat így elutasításra kerülne, mert Piroska és Nóra együttes pontszáma (220) áll szemben Tamás 100 pontjával. Igen ám, de Piroska azt írta az indoklásában, hogy ő alapvetően egyetért Tamás álláspontjával, csak a megfogalmazást nem tartja elég frappánsnak. Ha pedig Tamás javítani tud a megfogalmazáson, akkor ő valószínűleg támogatni fogja. Ezt látva Tamás módosítja a saját javaslatát a következőre: „a szajkó nevű madár szívesen lakik öreg parkok odvas fáiban". Ezt követően 24 órával meghosszabbodik a szavazásra rendelkezésre álló idő, és mindenki, aki addig szavazott (Nóra és Piroska) értesítést kap, hogy változás történt. Piroska látja, hogy Tamás megfogadta a tanácsát. Az új változat már tetszik neki, ezért szavazatát igenre változtatja. Ekkor Tamás módosítási javaslata azonnal elfogadásra kerül, mivel neki és Piroskának együtt 170 pontjuk van, ez pedig több mint az összes tag együttes pontszámának (320) a fele. Így már nincs rá esély, hogy a nemre adott pontszámok megelőzzék az igen pontszámait. Tamás tehát olyan módosítási javaslatot adott be, amit a közösség elfogadott, ezáltal Tamás tevékenyen hozzájárult a közösség fejlesztéséhez. Munkáját a rendszer pontokkal jutalmazza. Ez egy tartalmi jellegű módosítási javaslat volt, amiért 8 pont jár, Tamásnak így már 108 pontja van. Létezik még egyébként kifejezés racionalizálási, kifejtő link beszúrási, és helyesírási módosítási javaslat is.

Igen, így már érthető, hogyan tudják ezt használni azok a cégek, akik valamilyen szövegen dolgoznak. El tudom képzelni, hogy segíthet például egy ügyvédi irodának, amelyik szerződéstervezeteket készít, vagy egy marketinges cégnek, amelyik szövegeket csiszolgat. De mi van azokkal a feladatokkal, amik nem ilyen szövegesek.

Nos, a SZKIFIR egyébként egy rövidítés, ami azt jelenti, hogy: Szöveg Központú Interaktív Fejlesztő és Irányító Rendszer. Tehát elsősorban szövegekkel dolgozik a rendszer, de szövegeken keresztül sokkal több mindent meg lehet valósítani, mint elsőre gondolnánk. Nézzünk megint egy példát!

Van egy étterem, amelynek kiszolgáló részén öten dolgoznak: 4 pincér, és egy főpincér. A cég vezetői a SZKIFIR-en keresztül irányítják az éttermet, ezért minden lehetséges információt egy (természetesen nem nyilvános) SZKIFIR alapú honlapon tárolnak. Többek között a dolgozók beosztását is. Így ha valamelyikük például azt szeretné, hogy az addigi főpincér helyett egy másik pincér legyen kinevezve, akkor egyszerűen benyújt egy tartalmi módosítási javaslatot a dolgozók beosztását tartalmazó szöveggel kapcsolatban. Ebben az általa ajánlott pincér beosztását főpincérre, az aktuális főpincérét pedig sima pincérre változtatja. Ha egy ilyen módosítási javaslat elfogadásra kerül, akkor az illetékeseknek gondoskodniuk kell arról, hogy a SZKIFIR által megváltoztatott szövegnek megfeleltessék a valóságot. A szöveg ugyanis nem csak a valóság leírására alkalmas, hanem arra is, hogy rajta keresztül kezdeményezzük a valóság megváltoztatását. Ezzel a módszerrel szinte bármilyen cég minden lényeges döntési stratégiája beintegrálható a SZKIFIR-be. Érdemes is minél több döntést rajta keresztül meghozni, mert akkor világos és visszakövethető lesz, hogy ki milyen kérdésben, milyen állásponton volt és a döntések milyen érvek és ellenérvek között lettek meghozva. Kevesebb a fölösleges konfliktus és erősebb a döntések elfogadottsága.

Azt mondtad, hogy korlátlan számú résztvevő lehet. Ez azt jelenti, hogy nagyon sok, vagy tényleg nincs határ?

Elméletileg nincs. A gyakorlatban persze igencsak fel kellene készülnünk technikailag, ha mondjuk százezres nagyságrendű aktív tagság részére kellene SZKIFIR-t biztosítanunk. Jelenleg ennél jóval kisebb közösségek használják a SZKIFIR-t, de nincs semmilyen elvi akadálya a korlátlan számú résztvevőnek. Egyébként jelenleg folytatunk több önkormányzattal is tárgyalást a SZKIFIR használatáról.

Tényleg? A hagyományos önkormányzati ülések és szavazások rendszere azért alkalmasabb számukra, nem?

Persze, de ők nem e helyett használnák a SZKIFIR-t, hanem arra, hogy bevonják a lakosságot is a döntéshozatalba. Hatalmas lehetőségek nyílhatnak meg, ha a lakosság közvetlenül dönthet arról, hogy például milyen fejlesztések pontosan mennyiért és hogyan valósulhatnak meg. Nagyobb lesz a döntések elfogadottsága, jobban magukénak fogják érezni a városukat, és minőségileg is jobb vezetés valósulhat meg, hiszen több szem többet lát, több elme többet gondol.

De nem lesz sokkal több teher az önkormányzaton, ha mindenki ötleteivel, hozzászólásaival foglalkozni kell?

Hát éppen ez az, hogy nem kell. A SZKIFIR elvégzi helyettük az egészet. A SZKIFIR-en keresztül a résztvevők (akik közt akár ott lehet az önkormányzat is, ha akar) vagyis a lakosok eldöntik egymás között, hogy mivel érdemes foglalkozni, és mivel nem. Az önkormányzat terhei ez által inkább csökkennek, mint nőnek. A lakosok döntenek, reagálnak egymásra.

Említetted a startup szót. Ezek szerint a SZKIFIR egy startup szolgáltatás?

Tekinthetjük annak is, bár ezt a kifejezést, ha jól emlékszem 2013-ban hallottam először, a SZKIFIR-t pedig már 2010 óta fejlesztjük és 2011-ben készült el a prototípus.

 

 

JAVASLATTÉTEL A SZÖVEG MÓDOSÍTÁSÁRA
JAVASLATTÉTEL ÚJ LINK BESZÚRÁSÁRA VAGY MEGLÉVŐ LINK MÓDOSÍTÁSÁRA